fredag, april 4

mediokritet.

4 april.

Idag har jag köpt en jacka lika snygg som gammal och funderat över varför alla bär på samma vanföreställning om att vara bättre än alla andra. Till och med de som är sämre. Vi har alla varit där, klockan strax efter lunch i de bohemiskt hippa kvarteren och inser hur staden är invaderad av hundar och hundägare, barn och barnägare, och så de där som väljer bort arbete till förmån för socialbidrag. Det tragiska ligger dock inte däri, utan i bristen på självinsikt och aktivitet. Existensen trivialiseras ner till ett slöseri på pårökt kött berusat med den billigaste ölen. Och så går man där och tänker 'vad fan håller jag på med'. Men det bästa av allt är.

De undrar säkert samma sak.

Så jag har bestämt för mig att stänga ute världens ögon, sluta försöka förutspå nästa sound eller hitlåt eller mode eller steg jag borde ta eller saker jag bör säga. Sluta planera varje blick, varje steg, varje mening och varje gest i förväg. Sluta försöka vara den jag vill vara genom handling, och istället försöka bli den jag vill vara.

Sluta vara kameleonten utan att bli en konstant.

Mitt liv är ett experiment i existerande. Jag planerar en heist.

Och på måndag är Stockholm mitt igen.

2 kommentarer:

Yvette sa...

"försöka förutspå nästa sound eller hitlåt eller mode eller steg jag borde ta eller saker jag bör säga. Sluta planera varje blick, varje steg, varje mening och varje gest i förväg"

Hade jag ens försökt göra något av ovanstående har jag dött i en pöl, kvävd av min egen ångest för länge sen. Gör du verkligen sånt? Blir du inte jättestressad?

Foad sa...

stressad och stressad, det är som fartblindhet liksom. men jag försöker sluta.