onsdag, april 23

infantilism.

23 april.

Nya Grejen är marknadsstyrd vänstervriden individualism AKA du är inte en sämre människa för att du är fattig, men jag vill fan inte hänga med dig. Jag tror jag ska köra en variant på det. Du är inte en sämre människa för att du bara har 2Mbit ner... men jag vet inte hur jag ska avsluta den meningen.

Poängen är oftast långsökt, men den går ungefär såhär:

Ingen vill lyssna på ditt jävla gnäll om hur tråkigt ditt jobb är. Det här är inte Kina. Du är inte en barnarbetare. Är jobbet tråkigt, sluta. Får du kasst betalt, kräv mer. Lär du dig inget på din utbildning, byt.

Andra exempel inom kategorin "om ditt liv suger, ändra på det": Är din kille kass i sängen, dumpa. Vill du lära dig spela gitarr, köp en jävla gitarr. Är dina möbler fula, skaffa nya. Lyssnar ingen på vad du säger, prata högre. Lyssnar fortfarande ingen, gå en kurs i retorik. Lyssnar fortfarande ingen, sluta prata.

Inse gott folk. Vi har inga behov längre. Om du ska köpa en ny tröja och funderar på om det är ett want eller ett need, sluta fundera. Det är aldrig ett need. Fråga dig själv vilken du want mest istället.

Och seriöst, för din omgivnings mentala hälsas skull, sluta prata så jävla mycket om du helt uppenbart inte har något att säga.

Du tar upp värdefull plats. Flytta på dig.

2 kommentarer:

Yvette sa...

men om jag inte får gnälla måste jag ju skaffa mig en personlighet, typ. och det är ju skitjobbigt!

Foad sa...

vadå en? skaffa flera. annars blir det så ensamt.