måndag, juli 20

come closer.

En sak bör sägas, denna måndag är inte som andra. Tidigare måndagar har varit stela. De har varit hetsiga och haft dåligt samvete för att det inte går att skapa något. Gud vilade inte på söndag, han vilade på måndag. Det ligger i dagens natur att vara fumlig och tappa tandborsten på skjortan. Jag skulle väl inte haft på mig den innan jag började borsta, men det är ändå måndagens fel. Det ligger i dagens natur. Jag byter skjorta. Spiller kaffe.

Denna måndag är inte som andra. Tidigare måndagar har varit tröga starter. Som tåg. Lagom till onsdag finns momentum nog att krocka rätt in i helgen och ha sönder möbler och hjärnceller. Men idag är det måndag. Jag vandrade in gryningen med en sommarcigg. Jag sommarröker. Sa jag det? Stavas det verkligen med två r? Natten ljusnade, blev blå. Blev lila. Blev grön. Blev gul. Avslöjade sina hemligheter för mig innan resten av världen fick veta.

Denna måndag är inte som andra. Ingen och ingenting vågar vara fullt ut. Försiktigheten toppar runt fyratiden. Efter det blir det en platå med nervöst mellansnack och löften om berusning. Men denna måndag vill vara mer. Vill kunna skapa. Vill bryta sin cirkel och försöka sig ut ur apatin. Hej mitt namn är måndag och jag är apatist. Idag är första måndagen på resten av din vecka. Och satan vilken vecka det kommer bli.








1 kommentar:

Tina sa...

jag gillar